SFA003010011.jpg

Collection of Adriaan Boer

 Collection of Adriaan Boer

Adriaan Boer maakte aan het begin van de 20e eeuw deel uit van het picturalisme in de fotografie en was als professioneel studiofotograaf de grote promotor van de amateurfotografie maar zeker ook van professionele fotografie. Hij is tevens de oprichter van het fotoblad Focus en dito uitgeverij.

De collectie laat mooi de ontwikkeling zien van Boer als typisch 19e eeuws studioportretfotograaf naar een meer vrije manier van fotograferen, waarbij de geportretteerde veel meer in haar of zijn omgeving is gefotografeerd. Onderwerpen in zijn oeuvre zijn oa (studio)portretten, familieportretten, strandtaferelen, duinlandschappen, vissers in Volendam, topografische gezichten, mensen in klederdracht en boerenleven. Als picturalist creëerde hij vaak met zijn fotografie een romantisch beeld en gaf hij zijn werken titels mee zoals dat vooral in de schilderkunst gewoon was.

Vier meisjes [waarschijnlijk zusjes] poseren in een tuin rondom een tuinkabouter. Plaats en jaartal onbekend. [Waarschijnlijk in of om Bloemendaal, 1912-1922].

Studioportret van een meisje in streekdracht. Baarn, tussen 1897 en 1912. (Waarschijnlijk is het de dracht van Bunschoten).

Portret van een vrouw in streekdracht met een poffer - Brabantse muts - en over haar gestreepte jak een donkere omslagdoek. Zij zit in een zogenaamde knopstoel (Hindeloper stoel) met biezen zitting en houten rugleuning. Noord-Brabant, 1897-1922.

Portret van een Indische dame. 'Mevrouw Z.-R.' Baarn, circa 1910.

Vijf meisjes in Zeeuwse streekdracht staand tegen een gestempelde muur. Zeeland, 1897-1922.

Studioportret van een meisje in streekdracht, met haar armen rustend op de rugleuning van een stoel. Nederland, 1897-1922.

Portret van een Indische dame. 'Mevrouw Z.-R.' Baarn, circa 1910.

'Buurpraatje'. Twee vrouwen in streekdracht en klompen staan voor een waslijn met was. De linker vrouw draagt een poffer (Brabantse muts). Enkele kinderen staan in de deuropening. Noord-Brabant, circa 1915.

Gezin, vader Stephen Willem de Clercq en moeder Anne Marie de Clercq-Stoop en hun vier kinderen in een zonnige kamer op de Olmenhorst, Lisserbroek, Haarlemmermeer. Omstreeks 1913-1914. Moeder zit, met jongste dochter op schoot, en speelt piano. Op de tafel staat speelgoed, een windmolen van Meccano (Mecano).

Close-up studioportret van een hond met Pierrotmuts. Baarn, Nederland, 1897-1912.

Studio-opname van een meisje, zij steunt op haar hand. Nederland, zonder plaats, 1897-1912.

Oudere man en vrouw bij een boerenwoning, gezeten op zogenaamde knopstoelen [Hindeloper stoelen] met biezen zittingen. De vrouw schilt aardappelen, de man leest. Nederland, 1897-1922.

Studio opname, profiel van man met snor en baard, haar strak achterover gekamd. Begin 20ste eeuw. Zonder plaats, zonder jaar.

Zes meisjes in streekdracht, waarschijnlijk in Zeeland, waarschijnlijk 1919.

Jongetje met geit. Nederland, 1912-1922.

Een vrouw in streekdracht met juk met manden, Middelburg, augustus 1919.

Een vissersboot ligt op het droge op de werf. Twee vissersmannen en een jongen zijn gekleed in hun werkdracht: jakken, visserstruien en verstelde wijde broeken. Nederland, Volendam, 1897-1922.

Boerderij keuken, Nederland. Een meisje in klederdracht staat voorovergebogen een klomp te schuren boven een gootsteen. Bunschoten, 1906. (Van deze foto is een ansichtkaart geproduceerd met de tekst op de voorkant: 'Bunschoten - Spakenburg. Gauw klompen schrobben, dan he'k 'et werk af').

Studioportret van een dame met in haar hand een boekje. Baarn, 1897-1912.